Föredrag / Speeches
Föreläsningar på Nordisk Strikkesymposium 2020
-
Liselotte Öhrling
Medieval life – Lödöse museum
-
Isabelle Hällsjö
Allting börjar med tråden.
-
Annemor Sundbö Nordens purpur og andre farvestoffer vid havet
Visste ni att det finns purpursnäckor i havet utanför Norge?
-
Mönsterutgivning på 1800-talet Hanna Bäckström
Utgivningen av mönsterförlagor för stickning och virkning under 1800-talets första hälft och mitt.
-
Bohus Stickning ur ett historiskt perspektiv
Föredraget handlar om hur ett nödhjälpsarbete i Bohuslän utvecklades till ett exklusivt konsthantverk med plagg som bars av kändisar i hela världen.
-
Vårt rika textila kulturarv, om folkdräkter från Tjörn
Skräddaren Gjert Alenhall berättar om dräkter funna på Tjörn och sitt arbete med att återskapa dem.
-
Bohus stickning idag
Pernille berättar den spännande historien om Bohus stickning och om sitt arbete med de vackra kollektionerna.
-
1800-tals strik på landet og i städer-Vivian Høxbro
En billedsnak - Vivian Høxbro fortæller om: om bogen Strik danske stjernetrøjer’s tilblivelse osv..
-
Annemor Sundbö. En koftearv, et dypdykk i mytenes strikkehistorie,vad ett strikket plagg kan fortelle.
Koftearven heter Annemors senaste bok, ett praktverk med historia. Hör berättelsen om hennes arbete , vad hon fann när hon forskade i koftornas historia!
-
Stickkunskaper som överlevnadsfaktor Marita Jönsson
Halland var krigsskådeplats under flera hundra år. Landskapet och befolkningen plundrades av ömsom stora svenska kringshärar, ömsom av danska och norska härar.
-
Maria Gullberg, Virkad mönstermagi!
Textilformgivare Maria Gullberg gjorde sitt examensarbete på Konstfack 1989 i virkning och har sedan dess utvecklat en rad tekniker och experimenterat fram nya och spännande strukturer och mönster, ofta i ett stramt grafiskt formspråk.
-
Undersökningen av frånvarons materialitet.
Hur kan jag väva det som inte finns? Vilka material och färger kan användas för att beteckna frånvaro? I mitt senaste och just nu pågående projekt, utgår jag från några av de bilder som utgör Lilli Zickermans studiesamling. Det är en inventering gjord under nittonhundratalets början av svensk allmogetextil. Den består av cirka 12 000 svartvita fotografier, varav de flesta är, till viss del, handkolorerade för att ge information om den ursprungliga färgen. Många av fotografierna visar textiler med hål och nötningar, spår av mänsklig närvaro och liv. Jag tar bilderna av nötta textiler och återväver dem i en digital jacquardvävstol. Men jag vill inte att mina vävar ska ha några hål, så vad kan jag fylla ut dem med? Jag berättar om digital vävning, min konstnärliga process och försöket att fylla ett okänt tomrum med ny mening.